Småpartierna

De finns många mindre partier som vill komma in i riksdagen. Några av dem är:
  • Sverigedemokraterna (sd)
<--- Jimmie Åkesson, Sverigedemokraternas partiledare.
  • Piratparitet (pp)
<--- Piratpartiets ledare heter Rick Falkvinge
  • Feministiskt initiativ (Fi)
<---Feministiskt initiativets partiledare Gudrun Schyman
Partierna har väldigt många olika åsikter, här är några som jag tycker partierna står för mest:
  • Sverigedemokraterna: De vill få bort invandringen, de tycker att på grund av för mycket invandring så har det blivit mer brott, mobbning och kostnader. De vill också ta in dödsstraff igen.
Jag tycker det är helt knäppt! Bara för att kanske några människor med utländsk bakrund har gjort något brott så ska alla utlänningar straffas! Men om några svenskar skulle göra något brott, skulle då alla straffas? Svenskar gör också brott! Det är ju dumt, alla är olika. Hudfärg, kön och härkomst ska inte påverka om man t.ex. ska få stanna i ett land eller inte. Om man ska straffas tycker jag man ska straffas för man gjort något dumt, inte för om man är svensk eller inte. Det med dödsstraff är sjuk, jag tycker man inte ska bli dödad för man gjort något dumt. Det är bättre om man får sitta i fängelse och sitta och "tänka" efter vad man verkligen gjort. Man straffas på det sättet också och man kanske lär sig något.
  • Piratpartiet: Deras åsikter handlar mycket om internet. Några viljor de vill få "igenom" är att artister ska kunna tjäna pengar på sin musik, men inte 70 år efter sin död. Och de vill minska med övervakningskameror.
Piratpartiets åsikter är ganska bra tycker jag. För det med att artister ska tjäna pengar på sin musik om t.ex. någon laddar ner låten eller använder den i något projekt. Artisterna har ju sitt "märke" på låten och kämpat med den så jag tycker de kan få betalt så kan de göra mer musik.
  • Feministiskt initiativet: De står väldigt mycket för jämställdhet mellan kvinnor och män.
Man hör nästan på deras partinamn vad de står för. Och jag tycker deras åsikter är bra, för som det är nu så är det inte så jämställt på t.ex. ett arbete där kvinnor får mindre pengar än män fast de kanske gör ett bättre jobb bara för de är kvinnor. Det tycker jag inte är bra och orättvist.
/ Felicia :D
Fakta från: www.piratpartiet.se, www.sverigedemokraterna.se, www.feministisktinitiativ.se

Kommentarer
Postat av: Louise

Det du skrev om Sverigedemokraterna är jättebra!



Jag tycker att det är bra att vara feministisk, om man inte överdriver. Det finns vissa som tänker på fel sätt, så att det blir tvärt om att de tycker att män ska få mindre betalt istället och då är det fel. Jag är hellre en som kämpar för jämställdhet och lika rättigheter för alla än för bara kvinnor.

2010-09-13 @ 11:17:38
URL: http://valetiar.blogg.se/
Postat av: Felicia

Håller helt med dig! :)

2010-09-13 @ 11:41:02
URL: http://feliciabacklundskola.blogg.se/
Postat av: amanda

tycker att du har helt rätt med det du skriver om SD. ska inte spela någon roll alls. hur skulle nån från SD känna om alla hatade honom/henne när han/hon kom till ett annat land?

2010-09-14 @ 10:35:54
URL: http://averyelectionblog.blogg.se/
Postat av: Roza

SD drar alla över en kam tycker jag. :/

2010-09-15 @ 08:36:21
URL: http://aretsval.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0