Valet 2010: resultatet

Igår var sista dagen att rösta. Vallokalerna stängde klockan 20.00 och efter det räknade man rösterna.
De som vann var den blå "sidan", men socialdemokraterna fick flest röster. Och Sverigedemokraterna kom in i riksdagen. Så här många röster fick varje parti i procent, det som står inom parantes är hur mycket det ökat eller minskat i röster sen förra valet:
  • Socialdemokraterna 30,9% (-4,4%)  Antal mandat: 113
  • Moderaterna 30,0% (3,9%)  Antal mandat: 107
  • Miljöpartiet 7,2% (2,0%)  Antal mandat: 25
  • Folkpartiet 7,1% (-0,4%)  Antal mandat: 24
  • Centerpartiet 6,6% (-1,3%)  Antal mandat: 22
  • Sverigedemokraterna 5,7% (2,8%) Antal mandat: 20
  • Vänsterpartiet 5,6% (-0,3%)  Antal mandat: 19
  • Kristdemokraterna 5,6% (-1,0%)  Antal mandat: 19
Antal röster och mandat är inte helt säkert än, hela resultatet får man reda på onsdag.
Nu har Sverigedemokraterna en vågmästarroll. Det betyder att om de blå (Alliansen) har ett förslag som inte de rödgröna gillar och är emot så kan Sverigedemokraterna bestämma hur det ska sluta. För om de röstar med Alliansen så har det mycket mer röster än de rödgröna. För de rödgröna har tillsammans 157 mandat och Alliansen har tillsammans 172. Och om Sverigedemokraterna röstar med de rödgrön så får de sammanlagt 177 röster, och då vinner de den omröstningen i riksdagen. Men om de röstar med Alliansen vinner de stort med 192 röster. Så Sverigedemokraterna har en större roll i riksdagen än man tror.
  • Jag tror att Sverigedemokraterna (sd) kom in i riksdagen för de fick så mycket uppmärksamhet. För nästan alla TV-kanaler och tidningar valde att inte skriva eller visa något med dem. Så de fick väldigt mycket uppmärksamhet genom det, och så tror jag det inte var så många som visste vad de skulle rösta så de röstade bara på sd. Det var också säkert många som rösta på sd för att vara "coola", de tyckte säkert att inte det var så många som skulle rösta på dem så de skulle vara de enda.
  • Varför de blå vann tror jag för att Fredrik Reinfeldt är en bra ledare, jag tycker hans åsikter inte är så bra men han är en bra talare och ledare. Han får fram sitt budskap bättre än Mona Sahlin (s). Därför tror jag att de vann.
Jag tycker de rödgröna skulle ha vunnit, för de står mycket för jämlikhet och man ska tänka på sina medmänniskor. De blå är mer egoistiska, "de tar från de fattiga och ger till de rika" och står mycket för traditioner. Och att Sverigedemokraterna har kommit in i riksdagen är sjuk! Och att de nu är vågmästare gör det bara ännu värre. För de kommer säkert hålla med om det mesta av de blåas förslag, för de är väldigt "blåa" och ett högerparti. Så Sverige kommer bli som resten av världen, med lite jämlikhet och de fattiga kommer få det svårt.
  • I skolvalet hoppas jag verkligen något av de rödgröna partierna vann, för jag tror många tänker på jämlikhet i den här åldern. Och de blå vill ju ha längre skolgång, tidigare betyg och mer nationella prov, och de vill i alla fall inte jag ha. Jag tycker vi har det redan stressigt som det är med betyg och allt, så mer av det skulle bara göra det ännu värre.
/ Felicia :)
fakta från: www.aftonbladet.se/nyheter/valet2010



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0